Nascholing
Ponto biedt geaccrediteerde nascholing voor gedragswetenschappers.
De medewerkers van Expertisecentrum Ponto bieden geaccrediteerde nascholing voor gedragswetenschappers in de vorm van postacademisch onderwijs en workshops/lezingen. De nascholing wordt geboden vanuit Expertisecentrum Ponto of vanuit andere instellingen voor postacademisch onderwijs.
Actueel aanbod postacademisch onderwijs
- Cursus Leerstoornissen met comorbide problematiek zoals adhd, autisme, angst en trauma: van klinisch redeneren naar effectief behandelen bij King Nascholing
Ernstige leerproblemen staan vaak niet op zichzelf. Bij een groot deel van de kinderen en jeugdigen is sprake van verweven psychische problematiek, zoals (faal)angst, somberheid, ad(h)d, autisme of trauma. Voor goede diagnostiek en behandeling zijn specifieke kennis en vaardigheden vereist. In de vierdaagse cursus leren gedragswetenschappers de complexe problematiek te duiden en hun handelen te onderbouwen op basis van verschillende theoretische invalshoeken. - Behandeling van psychosociale problemen van jeugdigen met een leerstoornis bij King Nascholing
De cursus bestaat uit een dag van 6 uur. De training Wegwijs in dyslexie en dyscalculie staat hierin centraal. Cursisten krijgen inzicht in de achtergronden en uitvoering van de training en maken kennis met het materiaal van de training.
Actueel aanbod workshops/lezingen
- Lezing Wetenschappelijk symposium dyslexie HOI Foundation (6 oktober 2025)
- Webinar RID (6 november 2025): De sociaal-emotionele aspecten van dyslexie en dyscalculie
Eerdere cursussen en workshops/lezingen
- Webinar NVO (12 mei 2025): Lees- en spellingbeleving van Nederlandse kinderen met dyslexie (Jojanneke van der Beek)
- Webinar NVO (25 november 2024): Rekenangst (Elle Ankone en Jojanneke van der Beek)
- Cursus e-Wise (2024): Ernstige rekenproblemen en dyscalculie (Elle Ankone en Jojanneke van der Beek)
- Lezing Young Professional Network Day Universiteit Utrecht (12 mei 2023): De emotionele aspecten van (ernstige) leerproblemen (Jojanneke van der Beek)
- Workshop SDN conferentie Scherp stellen op dyslexie (14 april 2023): Klinisch redeneren bij dyslexie en ADHD (Elle Ankone en Jojanneke van der Beek)
- Module K&J-opleiding Rinogroep (2022-2024): Cognitieve ontwikkeling en leren: individuele verschillen (Elle Ankone, Jojanneke van der Beek, Hanneke van Dasler)
- Onderwijscafé Balans (2022): Faalangst en onzekerheid bij dyslexie en dyscalculie (Jojanneke van der Beek).
- Postacademische cursus bij het Kwaliteitsinstituut Dyscalculie (2012-2021): Diagnostiek van dyscalculie (Elle Ankone, Jojanneke van der Beek, Hans van Luit, Hanneke Besseler).
- Postacademische cursus bij het Kwaliteitsinstituut Dyscalculie (2012-2021): Behandeling van dyscalculie (Elle Ankone, Jojanneke van der Beek, Hans van Luit, Hanneke Besseler).
- Presentatie EARLI Conference for Research on Learning and Instruction (2017): Self-Concept Mediates the Relation between Achievement and Emotions in Mathematics (Jojanneke van der Beek).
- Presentatie Verdiepingsconferentie Masterplan dyscalculie voor PO/SBO/SO (2014): Fase oranje – cognitief gedragstherapeutische begeleidingsaspecten (Elle Ankone & Jojanneke van der Beek).
- Presentatie Conferentie PO Masterplan dyscalculie (2013): Concrete handvatten voor de samenwerking tussen school en gedragsdeskundigen bij de onderkenning van en advisering bij dyscalculie (Elle Ankone & Jojanneke van der Beek).
- Lezing Werkconferentie NIP/NVO Dyslexie- en dyscalculieverklaringen in het basis- en voortgezet onderwijs (2013): Hoe zit het met en bij dyscalculie? (Jojanneke van der Beek).
- Workshop Werkconferentie NIP/NVO Dyslexie- en dyscalculieverklaringen in het basis- en voortgezet onderwijs (2013): Omgaan met dyscalculie op school (Jojanneke van der Beek).

